Saturday, February 19, 2011

Speaking Test - Trial for MUET

ahaa!! ni satu cerita yg aku nak kongsi ngan korang sume..eheheh ^____^!! (tetibe)
 hari tu time kelas Proficiency English II, lecturer nak buat satu test for speaking..untuk latihan MUET katanya..dan aku ngan kawan2 aku, 4 orang sumenye telah men'volunteer'kan diri kami semua untuk membuat speaking test sebagai group yg pertama..dengan bangga kitorg sume angkat tgn dulu sebab lecturer cakap task yg diberi mula2 senang..yg last2 da susah..tu sebab kitorg angkat tgn dulu..yg aku plak mcm nak xnk je angkat tgn..yelaa..x ready lagi..huhu..tp kene pegi jugak laa..dada dah neves tahap gaban da ni..hohoho..

sampai je kat meja lecturer, dia suruh kitorg duduk ikut urutan..nsb baik aku tulis nama aku last sekali, dapat aku jadi candidate D..hehehe..

pastu lecture bagi kertas soalan..bila da dapat, aku terus baca..soalan MUET speaking tahun 2010..tajuk dia aku x ingat..tp dia psl something yg mempengaruhi karakter anak2 zaman sekarang..then tajuk kpd isi yg aku dpt adalah FAMOUS PERSONALITIES..perghhh..tetibe otak aku blur tahap gajah time ni..aku xdpt nak double translate ayat famous personalities tu..then, lecturer bg masa 2 minit utk tulis isi..aku langsung x tertulis pape sebab aku xtau apa benda yg aku nak huraikan..dalam otak aku cume pk.."APAKAH FAMOUS PERTSONALITIES TERSEBUT??"


konpius giller aku..pastu tetibe "TeTTTTT"..masa da tamat utk menulis..perghhh..menyentap giller..sepanjang kwn2 aku huraikan isi2 dorang, aku lgsg x tumpukan perhatian kat apa yg dorang cakapkan..aku juz pk "apakah maksud famous personalities tu??".. ya Allah..memang da kecut habis aku dah..pastu tetibe satu suara dtg dan bgtau aku "ARTIS"..pastu time tu jugak aku cube carik isi utk aku cakapka..bila da sampai turn aku utk menghuraikan isi aku, aku dah tergagap2 dahh..rsa nak nangis pon da..memang lintang pukang ayat BI aku..berterabur hbs!! aku pon xtau apa yg aku nak cakapkan..sudahnya aku cakap, its all..

perghhh..memang giller..then time utk group discussion plak..yg ni lagi laa ntah apa yg kitorg sume cakap..yg bukan2 je..diam lebih banyak dari bercakap..hahahaha..kawan yg kat sebelah aku lagi laa..dah tercakap pape dah..muka masing2 da blur giller..masing2 sume tak ready agi..cuak gillle dowh..

at last, semua nak buat balik..aku yg dah sememangnya cuak ni x cakap setuju or tak..berserah je..hohoho..papepon, mmg pengalaman betul..aku ni tak bape reti nak speaking..kalo suruh buat karangan tu boleh laa sebab aku boleh translate ayat BM ke BI dulu sebelum tulis..kalo nak direct speaking mmg xboleh laa..otak x boleh nak bekerjasama dgn mulut..hahahaha..

----> be ready for the real MUET!

No comments: