Friday, April 29, 2011

Pengalaman BANJIR yg sangat beharga..

hari ni hujan lebat sangat..aku sedar pukul 6.10 pagi, time tu hujan tengah lebat giller..sejuk pulak tu..hehehehe..lepastu aku bangun n siap2 sebab hari ni aku ada kelas Entreprenuership jam 8.30 pagi..bila dah siap, tggu hujan reda sikit..bila dah hujan dah tak hujan sangat (gerimis je), aku ngn sedara aku pun geraklah nak ke kelas..sampai je kat jalan nak kuar dari kampung bestari jaya ni, tetiba ada banjir..mula2 aku ingat biasa je kot..so aku redah je laa..tapi makin lama airnya makin dalam plak..dah mencecah tempat letak kaki motor aku..aku dah start panik..terkangkang2 aku nak elakkan air tu dari terkena kaki aku..

tapii..tetibe...enjin motor aku mati..perghhh!! lagi tak keruan aku..nak xnk aku turunkan jugak kaki aku...huhu..geli siot kene air banjir..then aku try start motor aku tu..tak mau la plak..terpaksa laa aku menolak motor tu..nasib baik ada sorg abang yg baik hati sudi menolong tolakkan motor aku yg dah tak mau start tu..huhu..aku dah panik giller masa tu..tapi nasib baik motor tu boleh start selepas beberapa percubaan yg dilakukan oleh abang tersebut..

lepas tu, kitorg terpaksa balik rumah utk tukar seluar dan kasut yg dah basah ni..
tapi mmg satu kenangan lah..tak pernah2 aku merasa redah banjir..kalau korg semua tgk aksi aku dgn sedara aku time tu, mmg korg pun akan tergelak..sumpah lawak giller..masing2 kalo boleh tak nak jejakkan kaki dalam air banjir tu..hahahaha..

lepas tu, ada lagi banjir2 yg terpaksa kitorg redah..lepas keluar dari kampung, ada jalan yang ditenggelami air..tapi kitorg terpaksa patah balik dan ikut jalan yg menentang arus! nasib xde kereta..huhuhu..lepas tu kat unisel plak, ada lagi jalan yang banjir..nasib baiklah motor aku lepas lalu kat jalan tu sebab airnya tak dalam sangat..hahahaha..

akhirnya sampai jugak kitorg kat kelas walaupun terlambat 15 minit!!


Sunday, April 24, 2011

Jari yang terhiris semakin pulih

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia kepada semua kawan-kawan..semoga hari ini kalian semua berada dalam keadaan yang sihat sejahtera..hujung minggu macam ni mesti ada pergi jalan-jalan tenangkan fikiran, pergi makan angin, pergi jumpa kekasih, jumpa kawan-kawan, lepak-lepak kat rumah, ada yang dating ngan bantal peluk lagi, ada yang menghadap tv..hahaha..al-maklumlah kan..setelah sepanjang minggu bekerja/belajar saje..time-time mcm ni lah korang semua nak rehat..betul x?? hehehehe..

hari ini hari ahad kan..jadi hari ini adalah hari yang ke-7 selepas peristiwa jari aku yang terhiris pada hari isnin yang lalu..bukannya besar mana pon terhirisnya..sikit je..tapi kesan yang aku dapat sampai ke hari ini ialah :
1 - sehingga ke hari ini hujung jari telunjuk aku masih hilang deria sentuh..kalo nak sentuh pape mmg tak terasa langsung..
2 - kesakitan akibat luka tu masih terasa..
3 - bengkak yang timbul masih belum surut..
4 - hujung jari telunjuk aku kelihatan lekuk sedikit (mybe sebab bengkak kot)..
5 - bengkak tu terasa seperti ada lilin yang melekat..sebab yang bengkak tu lah yang hilang deria sentuh (rasa mcm kebas)..kalo korg bakar lilin dan titikkan lilin yg cair kat tangan korang, then bila lilin tu dah beku kat tangan korang, korang usap-usaplah lilin tu..mcm  tu la rasanya..
6 - bila aku nak menaip je (tak kisahlah menaip kat keyboard, handphone, waima nak picit remote control astro sekalipon), jari telunjuk aku mesti terangkat..
7 - aku pasti dan sure sangat bahawasaya luka ini akan meninggalkan parut!

huh!! sungguh kejam pisau yang menghiris jari ku itu..huhuu..

hari tu aku tak sempat nak upload gambar..kali ni aku ada upload gambar jari aku yg terhiris tu..dah macam ulat je jari aku dalam gambar2 ni..hahaha..

yang ni masa hari selasa..aku belum bukak lagi balutan kat tangan aku tu..bukan ape, luka tu masih baru dan belum kering lagi..tambahan pula jari aku berdenyut-denyut sakit pulak..huhuhu..

yang ni plak selepas aku bukak balutan tu..petang tu jugak aku bukak sebab nak ganti dengan yang baru..sekali bila aku tengok, putih je kat kawasan luka tu..kembang dah pulak luka ni..hattoiii..


 so aku ambek keputusan untuk tak balut luka tu untuk sementara waktu..aku nak biarkan dia kering dulu..lepas tu aku tampal guna plaster je sebab aku nak mandi dan masak..heheheh..

yang ni plak gambar hari ketiga..nampak luka aku dah kering dan melekat..aku dah tak balut lagi..tapi aku masih berhati-hati untuk buat kerja rumah..takut berdarah kembali luka tu..hehehehe..

tapi luka tu masih kagi nampak baru dan bengkak walaupun dah 3 hari..huhu..

yang ni plak gambar yg aku baru snap (hari ni lah)..

dan dah tak kemerahan lagi seperti sebelumnya..

----> kualiti imej agak rendah sebab aku juz guna hp aku je utk snap gmbr2 ni..


Tuesday, April 19, 2011

Opss..terhiris jari pulak..-_-!!

sempena keberangkatan pergi ibu dan bapa ku serta adik beradik ku yg lain ke Pulau Langkawi, aku hanya tinngal tersendirian di rumah sambil di temani oleh kucing-kucing ku dan jugak along yg tinggal di sebelah rumah..

dan malam tadi aku telah bercita-cita ingin menjadi chef (nak masak utk perut sendiri)..leka aku potong ayam nak buat perencah nasik goreng..pastu nak potong bawang plak..tanpa sedar aku terhiris jari aku sekali..bawang tu aku tak sempat nak belah lagi tapi jari aku yg terbelah dulu..huhuu..aku apa lagi, berlari terus pergi sinki sebab aku tau luka di jari aku tu dalam..sampai je kat sinki, darah terus mengalir keluar dengan laju..aku dah xtau nak buat apa..aku terus berlari keluar panggil anak sedara aku sebab nak mintak tolong carikkan plaster dengan kapas sebab darah yg kuar tu xmau berhenti..habis dapur rumah aku penuh dengan darah..satu keje lagi nak kene lap sume darah-darah tu..hadooiiii..

bila anak sedara aku dah sampai je, aku terus suruh dia amik kapas or tisu yg ada kat bilik aku..lepas tu, aku tepek la kapas tu kat jari aku..nsb baik aku ada jumpa plaster dalam dompet aku..aku lilit aje dengan kapas yg dah lenjun dengan darah tu..tujuan aku nak kasi darah tu berhenti keluar..lepas tu aku call bapak aku yang tgh check in nak naik flight..bapak aku suruh letak ubat and tampal luka tu..lepas tu aku suruh anak sedara aku g kedai beli plaster sebab stok plaster aku dah habis..pastu pakcik aku plak datang nak tgk jari aku yang luka terkene piasu tu..ni mesti bapak aku gtau ni..hattoiii..kelam kabut betul aku masa tuh..mana tak nya..masa aku tgh suruh najmi g beli plaster, abg syg plak call..lepas tu masa pakcik aku datang, mak aku plak yg call..hahaha..panik aku dibuatnya..

anyway..baru hari ni aku dapat tengok betul2 macam mane rupa luka kat jari aku ni..memang dalam..buruk jari aku dah..huhu..tapi kat kawasan luka tu memang x terasa deria sentuh pun..mybe kebas nya x hilang lagi kot..tapi pedih jugak bila aku cuci luka tuh tadi..huhu..nak tido malam tadi pon jari ni asyik berdenyut-denyut je..tak selesa langsung!! nak peluk bantal pon tangan ni kene kepit-kepit dulu..huhuhu..

anyway..hope jari aku ni cepatlah sembuhnya..


Saturday, April 16, 2011

Nikah Khitbah Satu Alternatif

Satu lagi penerangan Nikah Khitbah yang aku baru jumpa..aku tak tau kenapa aku tertarik sangat dengan Nikah Khitbah ni..mungkin ini adalah satu penyelesaian yang terbaik untuk kita semua bagi mengelakkan gejala yang tak sihat di kalangan remaja zaman sekarang..marilah kita sama-sama mengambil inisiatif ini sebagai satu perjuangan bagi menegakkan kembali agama Islam yang tercinta ini dan mengembalikan moral baik dan akhlak yang baik untuk remaja masa kini..
_____________________________________________________________________


Permudahkan Nikah Cegah Penzinaan

1. Sedang pelbagai pihak seperti buntu mencari penyelesaian kepada barah sosial yang menjurus kepada pergaulan dan seks bebas [ zina ] serta rogol dan buang bayi berleluasa pada hari ini , Dewan Pemuda PAS menyarankan satu program atau projek besar iaitu " Taysir az Ziwaj " dilaksanakan , khasnya oleh pihak berwajib.

2. Taysir Az Ziwaj ialah " Permudahkan Proses Perkahwinan " terutama kepada anak - anak muda yang tidak berkemampuan dari segi material untuk mendirikan rumahtangga tetapi dalam masa yang sama mempunyai keinginan yang tinggi untuk hidup berpasangan .

3. Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .

4. Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia.

Firman Allah swt yang bermaksud :
dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu , lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui . An Nuur : Ayat 32

5. Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu terjebak dalam kancah seks bebas [ zina ]. Memudahkan prosesnya boleh dilakukan oleh pihak berwajib [kerajaan] seperti [ sekadar menyebut beberapa contoh ] :
* Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin
* Memberi insentif sebagai galakan berkahwin
* Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
* Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
* Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan
* Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
* Merendahkan hantaran perkahwinan

6. Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :
* Suami
* Isteri
* Wali
* Saksi
* Aqad [ Ijab Qabul ]

cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti [sekadar menyebut beberapa contoh] :
* Masih menuntut di kolej atau uniersiti
* Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
* Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga

justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar - benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar tanggungjawabnya.

7. Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .

8. Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [ keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu dengan bangga dan bermaruah .

9. Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata - ratanya adalah ekoran rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya , jalan pintas dan terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .

10. Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab . Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan sekali dengan majlis aqad nikah [ halflun nikah ] tetapi mempelai tidak boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]

11. Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa Anthropologist seperti Paletz , Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .

12. Malah menurut Abdul Jalil Borhan , perkara yang berkaitan dengan Nikah Gantung terdapat dalam seksyen 112 [dalam bahagian 5] enakmen Pentadbiran Agama Islam Johor.

Perbahasan Hukum

13. Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang dipersetujui.

14. Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang saya sebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [ jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa pandangan :

a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini [ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .

b] Pandangan Jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila isteri memenuhi syarat - syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta' [ mengambil keseronokan] , jima' [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .

15. Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama , maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan bayi atau membunuhnya .

16. Tegasnya saya sebutkan disini , terutama kepada pihak berkuasa agama , ibu bapa dan seluruh anggota masyarakat termasuk anak - anak muda agar mereka kembali kepada cara hidup Islam . Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru dalam negara kita bagi sesetengah pihak , tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak - anak gadis dan teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling ditakuti .



Friday, April 15, 2011

Nikah Khitbah - Tiket Untuk Bercouple

Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yang diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang menyamakan khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat. Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan “coupling” (dulu disebut berdua-duaan atau merendek) antara lelaki dan wanita.

Ada yang memberi alasan untuk ber’couple’ dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum “cuba-cuba” atau “trial and error”. Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”. Ada yang berkata, “Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!”


Isunya: Siapa kata tak boleh coupling? Nak bercouple, couplelah, tapi kena dengan cara yang halal, iaitu bernikah!.

Apabila persoalan nikah ini diutarakan, ramai yang akan memberikan respon yang skeptik. “Saya belum bekerja!”, “Saya masih belajar!”, “Mana nak cari duit buat belanja kahwin?”, “Ni bukan main-main, nak bagi anak orang makan apa?”, “Mak Ayah tak bagi!”, “Nak tinggal kat mana? Sapa yang nak bayar sewa rumah” dan 1001 alasan lagi. Kenapa mereka boleh beralasan untuk melakukan perkara yang halal, tetapi tidak langsung mengemukakan alasan untuk melakukan perkara yang haram? Jawapan saya bagi segala persoalan tersebut, mudah sahaja, “Kamu wajib berkhitbah!”.

Khitbah
Secara literalnya, ia membawa maksud “bertunang”. Bertunang menurut adat dan pengamalan orang Melayu adalah perjanjian di antara dua orang insan untuk berkahwin melalui proses ritual tertentu. Definisi itu jugalah yang terdapat dalam pengamalan fiqh klasik dan juga di zaman Rasulullah s.a.w. Definisi ini jugalah yang diamalkan oleh orang-orang Melayu di Malaysia. Malangnya, disebabkan kejahilan masyarakat, hubungan pertunangan yang sekadar perjanjian semata-mata ini, akhirnya dianggap sebagai upacara untuk menghalalkan perhubungan di antara dua pihak yang bertunang. Lebih dahsyat lagi, ada di antara ibu bapa yang menyangkakan bahawa bertunang bermaksud “separuh berkahwin”. Ada pasangan yang bertunang, berpelesiran, berpegangan tangan dan juga bermadu asmara akan cuba menjustifikasikan tindakan tersebut dengan ikatan pertunangan serta mendapat restu ibu bapa kedua-dua belah pihak. Lebih menyedihkan ada yang bertunang kemudian ber’coupling’ berakhir dengan keterlanjuran, kemudian putus dengan pelbagai alasan.

Khitbah menurut pengamalan orang Arab moden, terutamanya di Jordan pula amat berbeza dengan pengamalan orang bertunang secara klasikal dan juga pengamalan orang Melayu. Ia merupakan “akad nikah” dalam erti kata yang sebenar. Akad khitbah di dalam masyarakat arab pada realitinya merupakan akad nikah. Seperkara yang membezakan di antara akad nikah dan khitbah ialah kedua-dua pasangan khitbah tidak tinggal bersama sehinggalah selesai majlis perkahwinan dijalankan. Pada dasarnya, mereka berdua adalah suami isteri dan halal untuk melakukan apa sahaja yang difikirkan untuk mereka melakukannya. Di dalam masyarakat kita, pernikahan tersebut diberikan nama “nikah gantung” (bunyinya amat mengerikan?).

Jika ditukarkan nama “nikah gantung” tersebut kepada “nikah khitbah” tentu konotasi terhadap kontrak tersebut tidaklah mengerikan. Bunyinya pun agak “islamik”. Jika ia dapat diamalkan oleh kebanyakan pemuda pemudi kita hatta yang janda, duda atau yang nak berpoligami serta yang dilanda asmara dan cinta serius berkemungkinan ia boleh menyelesaikan banyak perkara yang mereka hadapi.

Nikah adalah untuk menghalalkan perhubungan dan juga membina kematangan. Yang utamanya, kedua-dua pasangan sudah halal dan sudah boleh bersama dan melakukan apa sahaja. Bunyinya agak mudah, namun realitinya tidak demikian. Sudah pasti ada ibu bapa tidak akan bersetuju. Dalam hal ini, anjakan paradigma oleh para ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa perlu sedar zaman anak-anak mereka kini bukanlah seperti zaman mereka dahulu. Zaman kini fitnahnya berleluasa dan kerosakan moral telah menggila. Lihatlah apa yang berlaku di seluruh tanah air, rasanya pendedahan oleh media massa mengenai aktiviti pengguguran cukup merisaukan banyak pihak. Apakah ibu bapa mengharapkan anak-anak mereka menjadi malaikat yang tidak terpengaruh dengan suasana persekitaran, rancangan-rancangan hiburan dan bahan-bahan literasi menjurus ke arah maksiat dan nafsu.

Sudah sampai waktunya para ibu bapa moden membuat anjakan paradigma. Mereka hendaklah menerima realiti jahiliah moden yang menggila ini. Mereka menghadapi dua jalan penyelesaian, sama ada menerima arus liberal dan sekular yang menghalalkan segala perhubungan bebas di antara dua jantina, dan kemudian mereka yang akan menanggung malu. Atau pilihan kedua, iaitu untuk membenarkan anak-anak mereka menikmati alam percintaan dengan cara yang halal, iaitu melalui ikatan perkahwinan. Walau bagaimanapun, membenarkan anak-anak mereka bernikah di dalam ini adalah satu risiko. Maka di sinilah peranan ibu bapa moden untuk membantu anak-anak mereka mengurangkan risiko tersebut demi menyelamatkan agama dan maruah mereka.

Saya sedang berusaha untuk menghidupkan kembali ‘nikah gantung’ ini dengan panggilan baru iaitu ‘nikah khitbah’, walaupun menghadapi sedikit masalah penerimaan. Ia semata-mata bertujuan untuk mengelakkan perkara maksiat yang boleh berlaku seperti berhubungan melalui telefon (melepas rindu dendam melalui telefon, sms, chatting, facebook, dll), bertemu antara pasangan walaupun ada mahram (tetap akan berlaku bertentang mata dan apa sahaja yang boleh menjadi muqaddimah kepada zina mata, tangan, hati dll.) Saya sendiri bernikah gantung (nikah khitbah) pada 7/7/1979 iaitu 6 bulan sebelum majlis kenduri. Dengan tiket nikah saya tiada masalah untuk menemui isteri atau keluar bersama-sama (ber’couple’) kerana dah disahkan sebagai suami isteri (gantung – sebab tidak duduk serumah) yg lebih menepati khitbah secara Islam. Malah dengan tiket nikah itu membuatkan saya merasai beban amanah sebagai suami meskipun kami tidak serumah sementara menunggu majlis kenduri pada bulan Disember 1979. Saya mahu menjadi ibubapa yg awal pada zaman moden yang penuh kecelaruan dengan menjadikan nikah khitbah dipraktikkan oleh anak-anak saya yang belum berkahwin, insyaAllah doakan!!

Artikel oleh: Ustaz Hashim Al-Maranji

Wednesday, April 13, 2011

Memories SMKJ Part 3 - Kempen Keamanan Sejagat (Hari Aman Palestin) 2009

Hari Aman Palestin ni adalah hari menunjuk perasaan warga SMKJ terhadap kekejaman zionist terhadap penduduk Palestin..pada masa yang sama, kami membuat kutipan derma untuk disumbangkan kepada Tabung Aman Palestin..kami juga membuat sedikit demonstrasi kekejaman zionist..

disini aku selitkan selintas kenangan sepanjang kami bersama menjayakan Kempen Keamanan Sejagat (Hari Aman Palestin) di SMK Jeram pada tahun 2009..

ketika ini mereka sedang menyiapkan keratan akhbar tentang Palestin untuk di tampalkan di semua papan kenyataan di SMKJ



pembukaan majlis di mulakan dengan bacaan Surah Yaasin dan Doa Selamat..

guru-guru perempuan jugak tidak ketinggalan untuk membacakan Surah Yaasin

Penghargaan dari insan yang bernama sahabat

tadi kan, bila aku on je facebook, berderet notifications yang masuk..salah satu daripada notification tersebut adalah dari kawan lama aku..Amirul Aiman..kalo korang semua nak tau, dia ni adalah antara pendorong terbesar aku untuk berblogging..dialah yg paling banyak bantu aku..

dalam notifications tu, dia ada post something kat wall aku..

ni post nya..

Aiman menghargai entry Memories SMKJ yg aku buat part-by-part tu..tetibe rasa terharu sangat..ada jugak kawan2 lain yang mintak aku sambung lagi part nya..mmg aku nak sambung pun..aku dah siapkan gambar2 yang aku nak upload..^_^

----> terasa mau bergenang airmata ini :'-)


Tuesday, April 12, 2011

Memories SMKJ Part 2 - English Drama Competition Peringkat Daerah di SMTKS 2008

episod kali ni aku nak bawak korang semua remind kembali kenangan ketika kitorg menyertai satu competition drama peringkat daerah.. English Drama yang di beri tajuk "MASTERMAN" ini telah mendapat tempat ke-5 (menurut cikgu) di dalam competition ini..

para pelakon dan mereka yang terlibat dalam drama ini : Ekin & Hafidatul Aini (Narrator), Hanif Hamizan(Shadusa), Intan Nazila(Shettu), Khaireel Azwan(Masterman), Zaiton Nalia(Woman), Faiz(Baby), Taufiq(Giant), Aifa & Fatin Najwa (Farmers), Zafren(Villagers), Amirul Aiman, Salleh Anuar & Shah Fitri (Control background music, reset stage dan ubah background screen)

drama ini berkisahkan tentang seorang lelaki yang bernama Shadusa(Hanif) yang perasan dia lah yang paling kuat di dalam dunia ini kerana dia mampu membuat kerja lebih daripada orang lain..namun dia mempunyai seorang isteri, Shettu(Aku), yang teramat mengambil berat tentang dirinya..namun Shadusa tak pernah pun ambil pedulik tentang kata-kata isterinya..suatu hari, Shettu ingin mengambil air di sebuah perigi kerana dahaga..namun timba yang dipenuhi air itu tak mampu ditarik keluar oleh Shettu..sehinggalah datang seorang wanita(Zaiton) bersama anaknya yang masih kecil(Faiz) untuk mengambil air juga..Shettu dan wanita tersebut cuba untuk menarik keluar timba yang berisi air itu bersama-sama..namun tak jugak dapat ditarik oleh kedua-duanya..selepas itu, wanita tersebut meminta anaknya yang masih kecil itu menarik keluar timba itu..dan anak itu pon dengan bersemangatnya menarik keluar timba tersebut dan berjaya..Shettu sangat terkejut..dan wanita itu pun bercakap " Oh, It's not so strange. After all, my husband is Masterman."..keesokkan harinya, Shadusa pergi ke perigi tersebut untuk mengangkat timba yang berisi air..dan datanglah wanita yang bersama anaknya ke sana untuk mengambil air jugak..lalu Shadusa pun bercakap kepada wanita itu "well, you can't. The bucket won't come up."..wanita itu seperti semalam nya juga meminta anaknya menarik keluar timba tersebut untuknya..dan lalu wanita bercakap perkara yang sama dengan Shettu kepada Shadusa..Shadusa terkejut lalu meminta wanita tersebut membawanya berjumpa dengan suaminya, Masterman(Khaireel)..setelah sampai ke rumah wanita tersebut, mereka terdengar satu ngauman yang kuat sekali dan jugak hentakkan kaki yang menggegarkan tanah..Shadusa ketakutan dan ingin melarikan diri..namun sudah terlambat..wanita itu meminta Shadusa menyembunyikan diri di dalam sebuat pot yang besar..ketika bersembunyi, Shadusa menyaksikan Masterman membunuh dan membakar seeokor beruang lalu memakannya..setelah itu, Masterman pun tidur akibat kekenyangan..sementara Masterman tidur, wanita tersebut cepat2 mengeluarkan Shadusa dari pot tersebut dan memintanya berlari dengan cepat..namun Masterman sudah terjaga lalu megejar Shadusa sampailah mereka berjumpa dengan Giant(Taufiq) (aku lupa nama dia apa, aku hentam je gune giant ni..hahaha).. Masterman mula berasa tergugat kerana Giant tersebut nampaknya lebih kuat dari dirinya..dan mereka pun beradu tenaga sampai bila-bila (sebab tiada pengalah..dua2 nak menang je)..TAMAT..

panjang lebo aku bercerita tentang drama tuh..penat dah..huhu..okeylah..jom tengok gambar-gambar yang sempat aku dan kawan-kawan aku rakamkan time hari competition tersebut..


Monday, April 11, 2011

Ukiran Kayu

di atas permintaan salah seorang dari kawan aku, Wafi, dia nak aku letak semua artwork ukiran kayu kat cni..
okeylah..demi kawan aku yang terchenta tuh..aku letaklah semua artwork tu kat cni..
semua artwork2 ni telah disiapkan dari segi mewarnakannya dan jugak mengilatkannya..




Memories SMKJ Part 1 - Mengukir (Pend. Seni Visual) 5 Ibnu Sina 2009

Note : gambar-gambar yang diambil hanya menggunakan kamera dari telefon bimbit berjenama Nokia 5300.


pada tahun senior kami di SMK Jeram (2009), aku dengan kawan-kawan aku 11 orang kesemuanya telah mengambil subjek tambahan untuk SPM iaitu Pendidikan Seni Visual..dan tugasan yang kami dapat ketika itu ialah MENGUKIR UKIRAN KAYU dalam corak flora..dan di bawah ini adalah antara kenangan yang sempat aku rakamkan ketika menyiapkan tugasan tersebut di Bilik Seni SMK Jeram..


yang ini adalah alat pengukir..macam2 jenis ada..ada yg leper, yang lebar, yang besar, yang kecil..semuanya ada lah!

yang ini pulak adalah kayu ukiran aku yang telah siap dilukis..hahaha..kitorg tinggal tebuk dan ukir sahaja..^_^


tengoklah jari aku tuh..melentik2 bagai nak mengukir..terluka sudah jari ku semasa nak menyiapkan ukiran tersebut..

yang ini adalah Hanif..dia yang tolong aku tebukkan kayu aku tu sebab aku tak pandai nak pegang mesin penebuk tersebut..hahaha..thanks!!

yang ini adalah kayu ukiran aku yang telah siap diukir..

dan yang ini yang telah siap di licinkan dengan kertas pasir..melecet2 tangan aku dok melicinkan benda ni dgn kertas pasir..huhuhu

anak sedara aku pon tolong jugak..tapi xde hasil pon sebab dia xde kekuatan yg kuat utk melicinkan..hahaha

dan yang ini yang telah siap dia kaler kan dan di sembur dengan bahan pengilat..canti x? cantik x?? hehehehe...^_^

sama tak dengan ukiran kayu aku tu dengan lukisan yg aku lukis ni?? hehehehe

habisss dahhhh sesi ukiran kayu aku...time ni semuanya sudah siap dan tggl nak posting je kat cikgu untuk penilaian..

gambar2 yang kat bawah ni pulak adalah gambar time kitorg tgh siapakn ukiran kayu tu..sepanjang malam kitorg tak tido untuk siapkannya..muka masing2 agak kemerahan dan kesembapan..hahahaha...
kawan-kawan yg amek PSV ni adalah :
- Aku
- Fauziyana / Gee
- Nabilah / Bella
- Ekin
- Fatin / Wawa
- Anim
- Zaiton / Eton
- Khaireel
- Hanif
- Aiman / Myne

Sunday, April 10, 2011

My Result for Semester 2/2010/2011

click untuk pembesaran

inilah dia result aku yang x berapa nak cemerlang sangat..anyway, aku bersyukur sangat dengan keputusan ni..xde la teruk sangat..pointer 3 tuhh ^_^..tapi result aku menurun sikit la dari sem lepas..sem lepas aku dapat 3.21..walaupun x dapat dekan, tapi aku bersyukur..Alhamdulillah..

seperti yang aku ceritakan dalam entry yang lepas, aku ada cakap yg traffic sangat jam time aku nak bukak student portel ni..huhu..memang tersangat jam okey! mau dekat 3 JAM aku menunggu kesesakkan lalulintas di student portal tu..nasib baik aku layan movie kejap..leh jugak wat relax2 sambil hilangkan nervous yang dah bermaharaja dalam diri..hehehe..^_^

tapi result aku kali ni xde la cantik tersusun macam result sem lepas kan..(rujuk sini)..pastu tetibe plak ada C+..sangat buruk dan tak cantik okey!! tak suka! tak suka!!
tapi xpe laa..itu saja yang mampu aku buat..lagipun Pro. English II tu dari jenis soalan yang high level punya..agak2 macam soalan MUET laa..susag sangat..berkali2 aku menggaru kepala time jawab hari tu..hahahaha..kalaulah boleh bawak masuk kamus ke dalam dewan, pasti dah A++++ result aku..muahahahahahaaa (gelak tak puas hati)..

----> Syukur ALHAMDULILLAH

Thursday, April 7, 2011

TERSENTAP!!!

perrgghhhh!!! malam ni aku agak tersentap sikit..
bila aku on9 facebook..and scroll sampai bawah tetiba aku terbaca post dari kawan aku berserta dgn komen-komennya..
nak tau dorang sume bincang pasal apa???
JENG JENG JENG!!!!

RESULT DAH KUARR!!!!

perghhhh!!!!! aku dah tersentap dan terkejut tahap cipan, tapir, tenuk...hah beruk pon ada(tgk gmbr di atas)..
tetiba tangan aku terasa sejuk bagaikan ais (bermetafora plak) dan jugak terasa nervous yg teramat sangat!!!

Ya Allah..berikanlah aku kekuatan untuk aku melihat apa pun jua keputusan yang aku perolehi Ya Allah..
aku mengaku memang aku tidak menjawab dgn baik masa exam hari tu..tapi apa yang aku buat adalah yang sehabis baik..huhuhu..

ibu..ayah..ampunkanlah anak mu ini jika anak mu tidak memperolehi keputusan yang cemerlang seperti sem lepas...T__T

kawan-kawan..doakan aku yeee...

----> aku belum dapat tengok result lagi..traffic jam daahhhh..nanti aku gtau korang sume eh..

Wednesday, April 6, 2011

Appear - Kim Bum Soo (ost Secret Garden) with English Meaning


Wae nae nunape natana
Wae nega jakku natana
Du nuneul gamgo nuumyeon
Wae ni eolguri tteoolla OH

Byeol il anindeut hadaga
Gaseumi naeryeo andaga
Seuchineun iringe aniraneungeol
Geugeotmaneun bunmyeonghangabwa
Sarangingabwa OH OH

Nae moseubi bujokhadago neukkin jeok eopseosseo
Haru kkeutjaragi aswiun jeokdo eopseosseo OOH
Geunde malya jom isanghae mweonga
Bin teumi saenggyeobeoryeonnabwa
Nigawaya chaeweojineun teumi isanghae

Salmeun da saraya aneungeonji
Ajik ireol mami namgin haesseonneunji
Sesang gajang na swibge bwatdeon
Sarangttaeme tto eojireoweo

Wae nae nunape natana
Wae nega jakku natana
Du nuneul gamgo nuumyeon
Wae ni eolguri tteoolla OH

Byeol il anindeut hadaga
Gaseumi naeryeo andaga
Seuchineun iringe aniraneungeol
Geugeotmaneun bunmyeonghangabwa
Sarangingabwa
Sarangiya
Sarangiya OH OOH

Geuri nollalgeon aniljirado
Geuge neoraneungeon midgi himdeungeol
Kkoape neoreul dugoseodo
Mollatdeon naega deo isanghae

Wae nae nunape natana
Wae nega jakku natana
Du nuneul gamgo nuumyeon
Wae ni eolguri tteoolla OH

Byeol il anindeut hadaga
Gaseumi naeryeo andaga
Seuchineun iringe aniraneungeol
Geugeotmaneun bunmyeonghangabwa
Sarangingabwa~ OH
Ireollyeogo niga naegyeote ongeongabwa
___________________________

What make you appear in my eyes
What always keep you appear
If I lie down and closed my eyes
Why is your face reminded

Not seem a big deal then
to calm down my heart
you´re not the passing filing
that much is clear: its love
Must be love

I’ve never felt that
By the end of the day I never regret
You know what something is weird
She must have an empty life
the gap is filled weird
know what life is all live

what have you done to this heart is still left
like the easy thing i´v seen in this world
I also got his cluttered

What make you appear in my eyes
What always keep you appear
If I lie down and closed my eyes
Why is your face reminded

Not seem a big deal then
to calm down my heart
you´re not the passing filing
that much is clear: its love
Must be love

is love
is love

Although i don´t know much
It is hard to belive this heart
Just before you leave
I don´t know why i´m felling so strange

What make you appear in my eyes
What always keep you appear
If I lie down and closed my eyes
Why is your face reminded

Not seem a big deal then
to calm down my heart
you´re not the passing filing
that muh is clear: its love
Must be love

you came to me because of this…



----> aku xtau la betul ke x tu gambar penyanyi lagu ni..asalkan nama dia Kim Bum Soo, so aku letak je laa..heheheh ^_^

That Man - Hyun Bin (ost Secret Garden)



han namjaga geudaereul saranghamnida 
geu namjaneun yeolsimhi saranghamnida
maeil geurimjacheoreom geudaereul ttaradanimyeo 
geu namjaneun useumyeo ulgoisseoyo
eolmana eolmana deo neoreul ireoke baraman bomyeo honja
i baramgateun sarang i geojigateun sarang 
gyesokhaeya niga nareul sarang hagenni
jogeumman gakkai wa jogeumman 
hanbal dagagamyeon du bal domangganeun
neol saranghaneun nan jigeumdo yeope isseo 
geu namjan umnida
geu namjaneun seonggyeogi sosimhamnida 
geuraeseo utneun beobeul baewotdamnida
chinhan chinguegedo motaneun yaegiga manheun 
geu namjaui maeumeun sangcheotuseongi
geuraeseo geu namjaneun geudael 
neol sarang haetdeyo ttokgataseo
tto hanagateun babo tto hanagateun babo 
hanbeon nareul anajugo gamyeon andoeyo
nan sarangbatgo sipeo geudaeyeo 
maeil sogeuroman gaseum sogeuroman 
sorireul jireumyeo geu namjaneun oneuldo 
geu yeope itdeyo
geu namjaga naraneun geol anayo 
almyeonseodo ireoneun geon anijyo
moreulkkeoya geudaen babonikka
eolmana eolmana deo neoreul 
ireoke baraman bomyeo honja
i babogateun sarang i geojigateun sarang 
gyesokhaeya niga nareul sarang hagenni
jogeumman gakkai wa jogeumman 
hanbal dagagamyeon du bal domangganeun
neol saranghaneun nan jigeumdo yeope isseo 
geu namjan umnida

Waiting for the Time - Jang Guen Suk (ost Doremifasolasido) with English Meaning


salmyeoshi dununeul gameumyeon
eoneu sae naege ddeo(h)oreuneun
geurohgkedo itgo shipeotteon
neoreul poreuneun naui norae

kieokhago itni uri hamgge haetteon
haengbokhan shigan deureul

kidarilsu pakke eopneun nan
amumaldo harsu eopneun nan
neol parapomyeon nunmuri heurreo
saranghalsu pakke opneunde
ineungeotpoda apeumi naege deo swiunde
dorawa jul sun opneungeoni

maleopshi neol ponaeya haetteon
geu jarie dashi seoisseo
jogeumssik meorojyeo gadeon
neol parapomyeo heureudeon nunmul
ireohge pyeonhameopshi chagaun gyejeoreun
dashi chatawajiman

kidarilsu pakke eopneun nan
amumaldo harsu eopneun nan
neol parapomyeon nunmuri heurreo
saranghalsu pakke opneunde
ineungeotpoda apeumi naege deo swiunde
dorawa jul sun opneungeoni

Pamsewo kidohan geu hanmadi
Naege dolawajwo

kidarilsu pakke eopneun nan
amumaldo harsu eopneun nan
neol parapomyeon nunmuri heurreo
saranghalsu pakke opneunde

ineungeotpoda apeumi naege deo swiunde
dorawa jul sun opneungeoni
nae nunmuri da mareuki jeone
nae geurium yi nareul ddeonaki jeone

____________________________

quietly closing my eyes, 
i see in front of me
what i once tried so hard to forget
my song that calls you

do you still remember
the time we spent together?
those happy times?

i can only wait for you
i couldn't say anything
staring at your falling tears
i can't help but to love you
rather than forgetting,
hurting is easier for me
can you come back to my side?

i should of let you go slowly
i stood at that place once again
looking atyou leaving slowly
tears falling slowly
such a cold season
come back again

i can only wait for you
i couldn't say anything
staring at your falling tears
i can't help but to love you
rather than forgetting,
hurting is easier for me
can you come back to my side?

that word i prayed all night long
come back to me

i can only wait for you
i couldn't say anything
staring at your falling tears
i can't help but to love you
rather than forgetting,
hurting is easier for me
can you come back to my side?

before my tears dry out
before you yearning abondons me
i hope my song can reach you



----> baru ku tau apa maksud di sebalik lagu tersebut..sedihnyaaa..T__T

I'll Be Back - 2PM



[Junsu]
I'll be back
Neon dashi nareul chajeul geoya
Geuttae dashi naega ol geoya
Geu nugudo neoreul naboda sarang hal sun eopgie

[Wooyoung]
Gabjagi ireom eotteokhae nan eotteokke
Haran malya nega dodaeche
Eottehke irae nan nega nal
Yeongweonhi saranghalgeoran mal mideotdan malya

[Chansung]
Yaksokhaetjanha yeongweonhi byeonhaji maljago
Urineun bunmyeong maejeojin jjagirago
Bunmyeonghi matdago
Nega geureohke yaegihaetjanha

[Junsu]
I'll be back
Neon dashi nareul chajeul geoya
Geuttae dashi naega ol geoya
Geu nugudo neoreul naboda sarang hal sun eopgie

[Junho]
You'll be back
Neoneun dashi dora ol geoya
Geuraeseo neol bonaeneun geoya
Naneun ara nega na eopshin motsandan geoseul
I'll be back

[Wooyoung]
(Neon nan urin) Heeojil su ga eopseo
[Wooyoung]
(Nega) Chakgageul hana bwa
Igeon nuguna
Hanbeonjjeum gyeokkneun gobiil ppuniya jeongshincharyeo

[Chansung]
Dashi saenggakhae (saenggakhae) amuri
Mareul hae jweobwado imi neon
Mareul deudji anha meariro doraojanha (~ojanha)

[Junsu]
I'll be back (be back)
Neon dashi nareul chajeul geoya (neon nareul chajeul geoya)
Geuttae dashi naega ol geoya (nan ara)
Geu nugudo neoreul naboda sarang hal sun eopgie

You'll be back (you)
Neoneun dashi dora ol geoya (dashi naegero)
Geuraeseo (dora ol geoya) neol bonaeneun geoya (nan ara)
Naneun ara nega na eopshin motsandan geoseul

[Taecyeon]
Listen baby girl
Geurae doraseojulke
Meotjige namjadabge nohajulke
Geurigo neol gwichanke
Haji anhke mareobshi jeo dwieeseo
Jugeun deushi seoseo
Barabolke neoneun moreuge geunyang meolli seo
Aju manhi tteoreojyeoseo naeui jonjaereul
Nega wanjeonhi ijeobeorige Uh~

[Nichkhun]
But you better know that I'm not giving you away
Will I ever stop waiting no way
It'll be the same in my world
I'm your boy You're my Girl
Jamkkan geudael bonaejiman
Nan nega dashi doraol georan
Geol ara geureoni geokjeong mara nega sseureojil ttae
I'll be back (I'll be back, I'll be back)

[Junsu]
I'll be back (I'll be back)
Neon dashi nareul chajeul (you know) geoya
(Neon dora ol geoya)
Geuttae dashi naega ol geoya (naega ol geoya)
Geu nugudo neoreul (no) naboda sarang hal sun eopgie
(Nobody, love you like me)

[Junho]
You'll be back (you'll be back)
Neoneun dashi dora ol geoya
Geuraeseo neol bonaeneun geoya
(I know) Naneun ara nega
(You know) Na eopshin motsandan geoseul
(Neon dora ol geoya) I'll be back

-----------------------------------------------------------------------------
Meaning in English

I’ll be back, you’re going to look for me again. I’ll come back then
Because there is no one who can love you as much as I do

What do I do if you’re like this all of a sudden, what the hell am I supposed to do
How can you be like this, I believed you when you said you would love me forever
You promised me, we would never change, we were definitely meant to be
We were definitely meant for each other. That’s what you said

I’ll be back, you’re going to look for me again. I’ll come back then
Because there is no one who can love you as much as I do

You’ll be back, you’re going to come back to me, that’s why I’m letting you go
I know it, you can’t live without me, I’ll be back

You, me, we can’t say goodbye, you must be confused
This is something that everyone goes through once, get your head straight
Think again, no matter what I say, you already
Don’t listen to my words, it comes back as an echo

Listen baby girl
Fine, I will turn away for you, I will coolly let you go like a man
And I won’t bother you, silently from behind you
I will stand silent as the grave, looking at you from afar without you knowing
From very far away, so that you will completely forget my existence UH–

But you better know that I’m not giving you away
Will I ever stop waiting no way
It’ll be the same in my world I’m your boy You’re my Girl
I’m letting you go for a bit, but you will come back again
I know, so don’t worry, when you collapse I’ll be back.


----> Thanks kepada Erul AF9 sebab nyanyi lagu ni time Konsert Tirai AF9..best jugak layan lagu K-Pop ni..terbelit2 lidah den nak ikut nyanyi sama..hahahaha..time aku tgk klip vid lagu ni kat youtube, aku baru teringat yg Najmi penah tgk jugak..patutlah macam familiar je lagu ni kat telinga aku..heheheh

Tuesday, April 5, 2011

Top 5 Artis Lelaki Malaysia Pilihanku

dah berhari-hari aku tinggalkan korang dgn penuh tanda tanya (ada yg bertanya ke?)..siapalah artis lelaki yg aku minat ek?? hari tu aku dah bagi top 5 artis wanita...hari ni aku nak bg top 5 artis lelaki plak..ni sesaje je aku minat..xde laa sampai ke tahap gaban punya minat..tp kalo wajah2 yg ni muncul kat tv, aku akan tgk laa..tp xde laa hadapkan sangat kan..minat kat seseorang tu biasalah kita sebagai manusia kan..tp jgn laa minat melebeh2 plak kan..hahaha..opsss terlebih sudaaaahhh bah..

TARAAAA!!!!
Inilah dia senarai Top 5 Artis Jejaka Malaysia Pilihanku..heheheh..(cam semacam he bunyiknya) hohoho


TEMPAT PERTAMA diungguli oleh AHMAD SHAHIR ZAWANI (AF8)

kenapa aku minat kat dia ni?? mybe sebab dia hensem kot..hohohoo..yelaa kan..pompuan kalo nak pandang lelaki mesti pandang pada rupa paras dulu kan..ahahahahaa(gelak setan)..anyway, aku suka tgk video klip lagu terbaru dia yg bertajuk Luar Biasa..tergolek2 aku gelak tgk expression muka dia dalam klip tu..hahahaha(gelak bangang)
-
-
-

TEMPAT KEDUA diungguli oleh ASYRAF MUSLIM

yang dia ni plak...sebab ape aku minat?? dengar/baca nama dia je pun dah boleh cair taik telinga aku and buat aku tersengih2 macam kerang wangi..ngahahahahahaha(gelak meggelabah)..dalam kebanyakkan drama/filem lakonan dia pasti dia akan membawa watak seorang ustaz atau orang alim..aku pun xtau kenapa..mybe sebab nama dia atau rupa dia yg agak baik tu kan..hahahaha..aku suka watak dia dalam filem Aku Masih Dara dan drama Cinta Sempurna yg pernah di tayangkan di Astro Oasis..
pssstttt - drama Ustaz Amirul aku tak tengok eh sebab aku malas nak tengok..heheheh

-
-
-

TEMPAT KETIGA ialah NAZIM OTHMAN

dia ni xde la popular sangat kot..dia dikenali mybe sejak berlakon dalam drama mini siri Ponti Anak Remaja..lepas tu dalam drama Akasia Begitukah Cinta..aku minat dia sebab aku suka style dia..macho kot..agagagagagaaa(gelak tak puas hati).. oh ye..dia pun sebenarnya menyanyi jugak..lagu dia yg aku tau ialah Cinta..dalam Begitukah Cinta ada lagu dia..rajinlah2 korg search kat youtube eh..heheheh(gelak manja)..
-
-
-

TEMPAT KEEMPAT ialah HAFIZ HAMIDUN

kalo korang nak tau sapa jejaka ni, dia adalah ex-UNIC..sekarang ni da jadi komposer dan penulis lirik kepada artis nasyid tempatan..kebanyakkan lagu yg korang dengar kat radio IKIM.fm tu adalah lagu ciptaan dari dia..tu pun kalo korang selalu dengar radio IKIM laaa..aku pun x penah dengar actually..juz ikut perkembangan muzik nasyid melalui Facebook Hafiz Hamidun..ehehehe (gelak yg sengaja dibuat-buat)..ahah! aku minat dia sebab...sebabb...entahlah..tiada punca kot..mybe sebab aku mmg minat dia sejak dari dia dalam UNIC dulu kot..heheheh..aku mmg minat UNIC tau..^__^

LAST POSITION ialah SHAHEIZY SAM SAMAD

aku suka sangat tgk si Adnan Sempit ni berlakon..cara dia sangat bersahaja..kalo boleh, apa yg keluar dari mulut dia tuh semuanya boleh buat orang tergelak2..hahahaha..anyway, tahniah sekali lagi kat dia sebab berjaya merangkul anugerah ABP pada ahad yg lepas..^_^
-
-
-
-
-
-
-
-

anyway..ada sorang je lagi jejaka Idaman Malaya yg teramat-amat aku minat..beliau ni tak termasuk dalam senarai Top 5 diatas sebab tiada nombor untuk aku berikan kat beliau sebagai kedudukan..beliau lah segala-galanya..^__^

nak tau sape??

JENG JENG JENGGGGG!!!!!

KEDUDUKAN SPECIAL jatuh kepada 
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.