Monday, April 11, 2011

Memories SMKJ Part 1 - Mengukir (Pend. Seni Visual) 5 Ibnu Sina 2009

Note : gambar-gambar yang diambil hanya menggunakan kamera dari telefon bimbit berjenama Nokia 5300.


pada tahun senior kami di SMK Jeram (2009), aku dengan kawan-kawan aku 11 orang kesemuanya telah mengambil subjek tambahan untuk SPM iaitu Pendidikan Seni Visual..dan tugasan yang kami dapat ketika itu ialah MENGUKIR UKIRAN KAYU dalam corak flora..dan di bawah ini adalah antara kenangan yang sempat aku rakamkan ketika menyiapkan tugasan tersebut di Bilik Seni SMK Jeram..


yang ini adalah alat pengukir..macam2 jenis ada..ada yg leper, yang lebar, yang besar, yang kecil..semuanya ada lah!

yang ini pulak adalah kayu ukiran aku yang telah siap dilukis..hahaha..kitorg tinggal tebuk dan ukir sahaja..^_^


tengoklah jari aku tuh..melentik2 bagai nak mengukir..terluka sudah jari ku semasa nak menyiapkan ukiran tersebut..

yang ini adalah Hanif..dia yang tolong aku tebukkan kayu aku tu sebab aku tak pandai nak pegang mesin penebuk tersebut..hahaha..thanks!!

yang ini adalah kayu ukiran aku yang telah siap diukir..

dan yang ini yang telah siap di licinkan dengan kertas pasir..melecet2 tangan aku dok melicinkan benda ni dgn kertas pasir..huhuhu

anak sedara aku pon tolong jugak..tapi xde hasil pon sebab dia xde kekuatan yg kuat utk melicinkan..hahaha

dan yang ini yang telah siap dia kaler kan dan di sembur dengan bahan pengilat..canti x? cantik x?? hehehehe...^_^

sama tak dengan ukiran kayu aku tu dengan lukisan yg aku lukis ni?? hehehehe

habisss dahhhh sesi ukiran kayu aku...time ni semuanya sudah siap dan tggl nak posting je kat cikgu untuk penilaian..

gambar2 yang kat bawah ni pulak adalah gambar time kitorg tgh siapakn ukiran kayu tu..sepanjang malam kitorg tak tido untuk siapkannya..muka masing2 agak kemerahan dan kesembapan..hahahaha...
kawan-kawan yg amek PSV ni adalah :
- Aku
- Fauziyana / Gee
- Nabilah / Bella
- Ekin
- Fatin / Wawa
- Anim
- Zaiton / Eton
- Khaireel
- Hanif
- Aiman / Myne


sumpah aku mmg tak berani nak pegang mesin ni..huhuhu
yang kat atas ni adalah Fauziyana

dalam gambar ni adalah wafi ngan ekin..wafi uh cume nak tolong jee..^_^

Khaireel dengan gaya yang tersendiri untuk mengukir..ahakzzz

yang ini adalah tenaga pengajar kami yang jugak merupakan senior kami..

semua khusyuk ni untuk belajar cara2 nak mengukir..yelaa kan..kalo x belajar dulu, mau tgn kita pon kene makan ngn alat pengukir nih..tajam uhh

bergaya wafi mengukir..dalam bentuk atau posisi yg sebenar adalah menonggeng!!

Hanif..

Cikgu kami, Puan Zahrah..pun turut mengukir jugak..


ini sajalah gambar yg sempat aku tangkap..walaupun kualiti gambar tak bagus, tapi cukuplah sekadar ingin berkongsi kat korang sume..hehehehehe..anyway, sepanjang kami menyiapkan tugasan ini, kami telah mencipta satu kenangan yg tak boleh nak di lupakan..^_^


No comments: